پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۸

استاد ادبیات کودک دانشگاه شیراز؛

ادبیات منشأ بسیاری از کنش‌های کودکان و نوجوانان است

سعید حسامپور استاد ادبیات دانشگاه شیراز

سعید حسامپور، استاد دانشگاه شیراز در نشست تخصصی «گفتگوی مؤثر با کودکان و نوجوانان» گفت: نویسندگان ادبیات کودک باید به این باور برسند که می توانند در آثار خود گفتگو را به جای بحث کردن نشان دهد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس، نخستین نشست تخصصی طرح «قصه های شیرین» با موضوع «گفت‌وگوی مؤثر با کودکان و نوجوانان» ویژه والدین، اولیای تربیتی، کتابداران و مربیان با حضور و سخنرانی سعید حسام پور، عضو هیئت علمی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز صبح روز دوشنبه ۱۸ تیر در سالن کتابدار کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی شیراز برگزار شد.

استاد ادبیات کودک دانشگاه شیراز در این نشست، با تأکید بر اینکه با کودک و نوجوان باید گفت‌وگو کرد، گفت: نوع کلماتی که ما به‌عنوان والدین یا معلمان به‌کار می‌بریم مشخص می‌کند که به‌دنبال طرح سؤال و ایجاد گفت‌وگو هستیم، یا اینکه باید با ارائه پاسخ و ایجاد بحث، گفت‌وگو را پیش ببریم.

سعید حسامپور تصریح کرد: در گفت‌وگو با کودک و نوجوان نباید به‌دنبال برنده‌شدن باشیم. اگر والدین در بحث با کودک به‌دنبال اثبات حرف خود باشند و اینکه کودک باید حرف بزرگ‌تر را قبول کند، مسیر گفت‌وگو شکل نخواهد گرفت. گفتگو تداوم دارد، اما بحث بعد از یک بازه زمانی به‌ظاهر تمام خواهد شد. گفت‌وگو با قانع‌کردن یکدیگر به انتها می‌رسد و اغلب بحث‌ها به سکوت بدون نتیجه منجر می‌شود.

وی در توضیح تفاوت گفت‌وگو و بحث، خاطرنشان کرد: در گفت‌وگو به‌دنبال مسئله برد-برد هستیم، اما در بحث با مسئله برد-باخت مواجه خواهیم شد. در گفت‌وگو ما بیشتر گوش خواهیم بود تا دهان؛ یعنی ما به حرف‌های کودکان و نوجوانان گوش می‌سپاریم و حرف‌هایشان را می‌شنویم. این امر باعث اعتمادسازی و صداقت بین والدین و بچه‌ها خواهد شد.

ادبیات منشأ بسیاری از کنش‌های کودکان و نوجوانان است

رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوانان دانشگاه شیراز گفت: در مقابل احترام و توجهی که در گفت‌وگو مطرح است، در بحث، قدرت‌نمایی خود را نشان می‌دهد. در حالی‌که با گفت‌وگو این احترام منجر به ایجاد مسیر در پیشبرد حل مسئله خواهد شد. در بحث والدین می‌خواهند نظر و عقیده خود را بدون شنیدن صحبت کودک و نوجوان تنها برای اثبات مسئله به جریان بگذارند، اما در گفت‌وگو امکان کشف فرصت‌های جدید وجود دارد؛ در حالی‌که در بحث دفاع از یک موقعیت خاص مطرح است.

استاد دانشگاه شیراز تصریح کرد: از ویژگی‌های گفت‌وگو می‌توان به برقراری ارتباط با دیگران، نگاهی نو و کنجکاوانه به مخاطب، خوب گوش‌دادن، صداقت در گفت‌وگو، به تعلیق درآوردن فرضیات، قضاوت‌ها و ارزیابی‌ها، شناخت تفاوت‌ها و پذیرفتن آن‌ها و احترام گذاشتن به این تفاوت‌ها اشاره کرد.

حسام‌پور گفت: ما به‌عنوان نویسنده باید تصویر درستی از ارتباط والدین و فرزندان ارائه دهیم و کتاب ابزاری است که می‌تواند این ارتباط را در ذهن مخاطب شکل دهد. نویسنده باید به این باور برسد که می تواند در آثار خود گفت‌وگو را به جای بحث کردن نشان دهد.

وی گفت: ما به‌عنوان نویسنده نباید از ظرفیت‌های ادبیات کهن غافل شویم و از این ظرفیت‌ها در راستای فعال‌سازی گفت‌وگوی فعالانه در داستان استفاده کنیم.

ادبیات منشأ بسیاری از کنش‌های کودکان و نوجوانان است

رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوانان دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: قاطعیت در گفت‌وگو به معنای تحمیل کردن نیست و اگر معنای گفت‌وگو را به‌خوبی متوجه شویم، می‌توانیم به محصول خوبی دست یابیم. توجه به ویژگی‌های کودک و نوجوان و احترام گذاشتن به سلیقه آن‌ها می‌تواند منجر به ساختن آینده‌ای بهتر شود.

گفتنی است، نخستین نشست تخصصی طرح «قصه های شیرین» با همکاری مشترک اداره کل کتابخانه های عمومی فارس، کانون‌پرورش‌فکری کودکان و نوجوانان استاد، دانشگاه شیراز برگزار شد و با حضور جمعی از کتابداران، مربیان مراکز و والدین همراه بود.

ادبیات منشأ بسیاری از کنش‌های کودکان و نوجوانان است

ادبیات منشأ بسیاری از کنش‌های کودکان و نوجوانان است

ادبیات منشأ بسیاری از کنش‌های کودکان و نوجوانان است

ادبیات منشأ بسیاری از کنش‌های کودکان و نوجوانان است

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
6 + 1 =